درام مگنت

 آهنربا یا مگنت صنعتی یکی از پرکاربردترین ابزارهایی است که در صنایع مختلف می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در این میان یکی از آهنرباهایی که در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، درام مگنت و یا درام سپراتور است. از این ابزار برای جداسازی و یا بازیابی فلزات ارزشمند استفاده می‌شود. در این مقاله به طور کامل به بررسی این ابزار می‌پردازیم.

دستگاه درام مگنت نوعی جداکننده برای عملیات جداسازی فزلات از دیگر قطعات

درام مگنت

درام مگنت چیست؟

به دستگاه پیشرفته و حرفه‌ای که به کمک آهنرباهای صنعتی ساخته می‌شود، درام مگنت می‌گویند. در واقع این دستگاه نوعی جداکننده است که برای جداسازی فلزات از قطعات دیگر استفاده می‌شود. به همین دلیل این دستگاه کاربرد بسیار زیادی در کارخانه‌های تفکیک زباله و تولید قطعات اتومبیل دارد.

تاریخچه درام مگنت

برای اولین بار از این ابزار در صنعت کامپیوتر و در حافظه‌ی کامپیوترها استفاده شد که به حافظه‌ی درام معروف بودند. بعدها که رم جایگزین حافظه‌ کامپیوتری شد، درام مگنت‌ها نیز در کامپیوتر به عنوان حافظه‌ی ثانویه مورد استفاده قرار گرفتند. به این شکل که حالت استوانه‌ای داشتند که داخل آن‌ها با ماده‌ی مغناطیسی پر می‌شد.

سال‌ها بعد و با پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از مگنت‌ها در صنایع مختلف رواج پیدا کرد. به همین دلیل انسان‌ها دریافتند که می‌توانند از درام سپراتور برای جداسازی مواد آهنی از سایر مواد استفاده کنند. به همین دلیل از این ابزار در صنعت دستگاه بسیار مورداستفاده قرار گرفت.

درام مگنت قدرتمند چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی‌های درام سپراتور

یک درام سپراتور قوی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • قدرت جذب بالا؛
  • مصرف انرژی کم؛
  • قدرتمند و سرسخت؛
  • مانع از ورود گردوغبار؛
  • تعمیر و نگهداری آسان؛
  • طول عمر بالا با استهلاک بسیار پایین؛
  • برخورداری از مگنت‌های صنعتی دائمی؛
  • عدم تولید آلاینده و دوستدار محیط‌زیست؛
  • جداسازی ناخالصی‌های آهن به شکل خودکار؛
  • برخورداری از میدان مغناطیس بالا بدون تغییر شدت؛
  • تنظیم درجه حرارت مگنت‌ها تا بالای 150 درجه سانتی‌گراد.

کاربرد درام مگنت

از این ابزار برای جداسازی مواد مغناطیسی از سایر مواد استفاده می‌شود. درواقع برای جداسازی مواد فلزی از سنگ معدن، سیمان، ماسه، انواع مواد معدنی، شیشه، مواد غذایی، مواد شیمیایی و … استفاده می‌شود. به طور کلی این دستگاه جزء پرکاربردترین دستگاه‌هایی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. درواقع از این دستگاه به عنوان خالص‌سازی مواد از مواد فلزی استفاده می‌شود. به طور کلی از آن برای موارد زیر استفاده می‌شود:

جداسازی مواد مغناطیسی از مواد غیرمغناطیسی؛

خالص‌سازی مواد نهایی؛

بازیابی فلزات ارزشمند؛

حفاظت از ابزار و ماشین‌آلات کارخانه‌ها.

اجزای درام سپراتور چیست؟

به طور کلی یک درام سپراتور دارای اجزای مهمی به شرح زیر است.

درام یا غلتک

بخش غلتان درام سپراتور غلتک یا درام است. غلتک دارای میدان مغناطیسی و آهنربایی است.

پوسته درام

از دیگر اجزا این دستگاه، پوسته است که از جنس استیل ضد سایش یا استنلس استیل است.

درپوش

جنس درپوش از آلومینیوم است که روی پوسته قرار می‌‌گیرد و همراه آن به دور هسته مغناطیسی می‌چرخد.

گیره

از دیگر اجزا این دستگاه گیره است که در برخی از درام سپراتورها وجود دارد. گیره به جدا شدن مواد مغناطیسی از درام یا غلتک کمک می‌کند.

محفظه استوانه‌ای

این محفظه در دورتادور درام و یا در قسمت پایینی آن قرار می‌گیرد. سپس مواد از طریق دریچه‌ها وارد آن می‌شوند تا فرایند جداسازی صورت بگیرد.

تیغه‌ی جداکننده

موقعیت این تیغه نقش بسیار مهمی در عملکرد دستگاه دارد. زیرا این تیغه مرز بین مواد مغناطیسی و غیرمغناطیسی است.

انواع درام مگنت

به طور کلی درام مگنت‌ها به دو گروه کلی FED و SED تقسیم می‌شود. از FEDها برای ایجاد حداکثر خلوص در فلزات آهنی بازیابی‌شده استفاده می‌شود و از SEDها نیز برای حداکثر بازیابی فلزات آهنی. علاوه براین در یک دسته‌بندی دیگر انواع درام سپراتورها شامل موارد زیر می‌شوند:

شیوه کار درام مگنت

فرآیند جداسازی در درام سپراتور به این صورت است که ابتدا پوسته‌ی استوانه‌ای به گردش در می‌آید. سپس مواد معدنی به شکل فله‌ای، دوغاب، گرانولی و یا پودری وارد محفظه‌ی جداکننده می‌شوند. مواد غیر مغناطیسی به مسیر طبیعی خود ادامه می‌دهند و از محفظه‌ی مخصوص خارج می‌شوند. درحالی‌که مواد مغناطیسی جذب سطح درام می‌شوند و در نهایت از مسیر دیگری خارج می‌شود.

همان‌طور که مطالعه کردید درام مگنت دستگاه پرکاربردی است و برای جداسازی فلزات از سایر مواد و بازیابی فلزات ارزشمند به کار می‌رود. این جداسازی کاملا به صورت خودکار انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که امکان تولید و سفارش درام مگنت‌ها در ظرفیت‌های مختلف وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *