روش جداسازی مغناطیسی

 بسیاری از صنایع برای جداسازی مواد مغناطیسی از مواد غیرمغناطیسی از روش‌های جداسازی مغناطیسی استفاده میکنند. درواقع از این روش برای جداسازی موادی که دارای خاصیت مغناطیسی هستند مانند آهن، نیکل و کبالت استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی روش جداسازی مغناطیسی توضیح دهیم.

اهمیت جداسازی مغناطیسی

پیش از پرداختن به روش جداسازی مغناطیسی، ابتدا باید به چیستی و اهمیت جداسازی مغناطیسی بپردازیم. به طور کلی هدف از جدایش مغناطیسی، بهینه‌سازی مواد معدنی است که دارای خاصیت مغناطیسی هستند. یعنی در واقع اساس جداسازی مغناطیسی، خاصیت مغناطیسی مواد است.

میزان اهمیت این نوع جدایش این است که باعث افزایش حفظ ایمنی و سلامتی می‌شود. زیرا در این شیوه جداسازی، فلزات خطرناک و سنگین از مواد غذایی جدا می‌شوند و مواد به شکل سالم به دست مصرف‌کننده می‌رسد. ضمن این‌که در صنایع مختلف نیاز به فرآیند جدایش است که امروزه به روش مغناطیسی صورت می‌گیرد. علاوه بر این، روش جداسازی مغناطیسی باعث افزایش روند تولید می‌شود. چیزی که بسیاری از صنایع به دنبال آن هستند.

آیا روش جداسازی مغناطیسی رو میدانید؟

روش جداسازی مغناطیسی

روش جداسازی مغناطیسی

پیش از ابداع جداکننده‌های مغناطیسی و جداسازی مواد به کمک میدان مغناطیسی، برای جداسازی ذرات روش‌های مختلفی به کار می‌رفت. روش‌هایی مانند شناورسازی مواد، رسوب‌گذاری، بهره‌گیری از واکنش‌های شیمیایی و … . با این‌حال هیچ یک از این روش‌ها کارایی، سرعت و بازده جداسازی مغناطیسی را ندارد.

روش جداسازی مغناطیسی

جالب است بدانید که

فرآیند جداسازی به شیوه مغناطیسی، توسط ابزارهای مجهز به مگنت که به جداکننده‌های مغناطیسی معروف هستند، صورت می‌گیرد. درواقع تمامی مواد، زمانی که در میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند، تحت‌تاثیر آن، رفتار خاصی از خود نشان می‌دهند.
مواد مغناطیسی جذب میدان مغناطیسی می‌شوند و سایر مواد نیز از بخش‌های تعبیه شده خارج می‌شوند. به بیان دیگر، جداکننده‌های مغناطیسی مجهز به مگنت پرقدرتی هستند. این مگنت یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد می‌کند. مواد مغناطیسی که قصد جداسازی آن‌ها را داریم در داخل جداکننده قرار می‌گیرد و تحت تاثیر میدان مغناطیسی، جذب و از سایر ذرات جدا می‌شوند.
یکی دیگر از روش‌های جداسازی مغناطیسی، جداسازی مغناطیسی با استفاده از سیال است. در این روش، یک سیال مغناطیسی به ذرات مغناطیسی اضافه می‌شود و سپس با استفاده از یک میدان مغناطیسی، ذرات مغناطیسی از سیال جدا می‌شوند. این روش به خاطر قابلیت استفاده در فرآیندهای مختلف و همچنین قابلیت بازیابی سریع ذرات مغناطیسی، بسیار مورد توجه است.

لازم است بدانید که فرآیند جدایش توسط جداکننده‌های خاصی صورت می‌گیرد. این جداکننده‌ها شامل جداکننده‌های شدت پایین، شدت بالا، غلتکی القا شده و الکترواستاتیکی است.

در نهایت باید گفت که جداسازی مغناطیسی یک روش مهم و کارآمد در جداسازی ذرات مغناطیسی است. با استفاده از این روش، می‌توان ذرات مغناطیسی را از سایر ذرات جدا کرد. این روش جداسازی در صنایع مختلف از جمله صنایع معدنی و غذایی کاربرد فراوانی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *