انتخاب مگنت مناسب با بهینه ترین شرایط همواره یکی از دغدغه های اصلی مهندسین در صنعت بوده است. از جمله دستگاه‌های خاصی که، در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، لیفتر‌های مغناطیسی هستند. 

لیفتینگ مگنت

انتخاب مگنت باربرداری مناسب که، علاوه بر تامین ایمنی کافی و کاهش چرخه ی کار، صرفه های اقتصادی را نیز در بر بگیرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

درواقع امروزه برای جابه‌جایی و انتقال اجسام فلزی سنگین از لیفتینگ مگنت‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه با قابلیت مغناطیسی، توانایی جابه‌جایی اجسام سنگین را دارد. 

در واقع این دستگاه نوعی جابجاکننده‌ی مغناطیسی است که، در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد است. در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی دستگاه لیفتر مگنت، کاربردها، مزایا و مراکز خریدآن صحبت کنیم.

لیفتر مگنت چیست؟

 

در کارخانه های صنعتی و کارگاه های تولیدی یکی از بزرگ ترین مسائلی که کارفرمایان و کارگران با آن روبرو هستند موضوع نحوه جابجایی محصولات تولید شده و یا مواد اولیه می باشد. از این‌رو دستگاه جابجا‌کننده‌‌ی مغناطیسی تولید شد تا اجسام فلزی را جابه‌جا و به محل موردنظر منتقل کند.

لیفتر مگنت دائم دستی یا مگنت دستی نوعی وسیله مکانیکی است که، بر اساس نیروی مغناطیسی آهنربا کار می کند. در واقع این دستگاه با استفاده از نیروی مغناطیسی و آهنربای نئودیوم که در آن قرار گرفته است به راحتی می تواند با استفاده از زنجیر و تسمه های محکم، قطعات سنگین آهنی را خیلی راحت جابجا کند. 

به طور کلی مگنت ها دارای طول عمر بالا و ادوات لیفتینگ هستند طول عمر بالای این وسیله باعث شده است که تولید کنندگان آن این محصول را تا پایان عمر گارانتی کنند.

انواع لیفتر مگنت

 

جالب است بدانید که، دستگاه لیفتینگ مغناطیسی دارای انواع مختلفی است. زیرا این دستگاه در صنایع مختلف کاربرد دارد و از این‌رو در انواع مختلف و متناسب با نوع و هدف موردنظر، تولید می‌شود. در این بخش به انواع آنها اشاره خواهیم کرد.

1.لیفتر مگنت دائم:

این نوع لیفترها دارای یک مغناطیس دائمی هستند که قابلیت جذب و نگهداری اشیاء را دارند. آهنربای به کار رفته در این دستگاه بسیار قوی است و توانایی جابه‌جایی اجسام سنگین را دارد. در کارگاه‌های قالب‌سازی، تراش‌کاری، سازه‌های آهنی، آهن فروشی، پرس‌کاری و … این نوع لیفتر ها به کار می‌روند.

2.لیفتر کویل مگنت:

لیفتینگ کویل مگنت یکی از بهترین و کارآمدترین انواع لیفتر مگنت به شمار می‌رود. این دستگاه به کمک میدان مغناطیسی قوی که، توسط کویل مگنت ایجاد می‌شود، می‌تواند قطعات سنگین را به راحتی جابه‌جا کند. 

لیفتر کویل مگنت می‌تواند در دماهای مختلف بدون این‌که عملکردش دچار خدشه شود، کار کند، وهمچنین قابلیت تنظیم قدرت مغناطیسی در لیفتینگ کویل مگنت وجود دارد.

3.لیفتر مگنت شارژی:

همانطور که از نام لیفتر مگنت پیداست، از قابلیت مغناطیسی بالایی برخوردار است و برای کارکرد خود به جریان برق نیاز ندارد. برای تأمین این جریان، از باتری‌هایی که در داخل دستگاه قرار دارند، استفاده می‌شود. لیفتینگ مگنت شارژی دارای قدرت بالایی است و هسته اصلی آن از جنس فولاد است. این هسته با سیم‌های مسی احاطه شده که انرژی موردنیاز را تأمین می‌کنند.

4.لیفتر مگنت گرد الکترونیکی:

لیفتر مگنت گرد الکتریکی قادر است انواع قراضه‌ها و ورق‌ها را به راحتی جابه‌جا کند. همچنین این قابلیت را دارد که، انواع برنامه‌های نرم‌آفزاری را به آن منتقل کرد و انتظار عملکرد دل‌خواه را از دستگاه داشت. این دستگاه قابلیت نصب بر روی انواع جرثقیل‌های مختلف را دارد و این یکی از مزایای منحصربه‌فرد لیفتر مگنت الکتریکی گرد به شمار می‌رود.

5.لیفتر مگنت هیدرولیکی:

یکی از ابداعات جالب و هوشمندانه در زمینه جابجایی و حمل و نقل، لیفتر مگنت هیدرولیکی است. این دستگاه بدون نیاز به باتری و برق، با استفاده از روغن هیدرولیکی کار می‌کند. همچنین قابلیت نصب بر روی انواع بیل، جرثقیل و تراکتور را دارد. این روغن فشار لازم را برای جابه جایی بار، ایجاد می کند.

6.لیفتر مگنت مستطیلی:

از دیگر انواع لیفتر مگنت باید به لیفتر مگنت مستطیلی اشاره کرد. دلیل نام‌گذاری این لیفتر مگنت به دلیل شکل مستطیلی بدنه‌ی‌آن است. این دستگاه قادر است قطعات مختلفی از جمله بیلت، اسلب و میلگرد را جابه‌جا کند و به همین دلیل در بسیاری از کارخانه‌ها استفاده می‌شود. 

لیفتینگ مگنت مستطیلی، توسط کارخانه‌های تولیدکننده در ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. اکثر کارخانه‌های تولیدکننده این دستگاه، دو نوع رایج آن یعنی سردبردار و گرم‌بردار را تولید و به عنوان محصولات اصلی خود معرفی می‌کنند.

کاربرد های مختلف دستگاه های لیفتینگ

از دستگاه لیفتر مگنت بیشتر در کارخانه ها و کارگاه های صنعتی مربوط به فلزات استفاده می شود.اما در صنایع دیگر هم کاربرد دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • استفاده در کارگاه های سازه های فلزی
  • برای اجرای نصب و جابجایی مخزن های مختلف
  • انتقال بار و وسیله های مورد نیاز در صنایع تولیدی بزرگ
  • انتقال و جابه‌جایی بلوک‌ها
  • معدن
  • جابه‌جایی استوانه‌های فولادی
  • لیفتتینگ صفحات و اوراق فولادی
  • بارگیری و تخلیه ماشین‌آلات
  • جابجایی قالب های مختلف
  • در صنعت مونتاژ
  • خودرو
  • جابجایی قطعات نسبتاً بزرگ و سنگین فولادی
  • جابجایی قطعات آهنی گرد و تخت
  • جابجایی ورق های فولادی
  • کشاورزی
  • صنعت داروسازی
  • استفاده در کارگاه های برش ورق های فلزی
  •  جابه‌جایی قالب‌های پرس

مزایا و ویژگی های دستگاه لیفتینگ

همان‌طور که می‌دانید لیفترهای مغناطیسی امروزه جزء دستگاه های اصلی در صنایع مختلف به شمار می‌روند. این دستگاه ضمن ایمنی بالا به کارها سرعت نیز می‌بخشد. در ادامه به سایر مزایای این دستگاه اشاره خواهیم کرد.

 

لیفتر مگنت

مرکز خرید انواع لیفتینگ مگنت ها

شما عزیزان و خریداران محترم میتوانید از مراکز و سایت های مختلف از جمله: کینگ بکسل، ابزار ماتریس، ایران تجارت، ابزار برند، ابزار مارکت، ایران زاپاس و … لیفتینگ های مختلف مربوط به صنعت خود را خریداری کنید.

 

نکات پایانی :

در نهایت ما در این مقاله به معرفی انواع لیفتینگ مگنت،  کاربرد های گوناگون  مزایا و ویژگی های این دستگاه کاربردی پرداختیم. به طور کلی لیفترهای مغناطیسی به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم در صنایع مختلف به شمار می‌رود. 

به عبارت دیگر بدون این دستگاه چرخ این صنایع نمی‌چرخد. استفاده از دستگاه های لیفتمگ به دلیل کاربردی آسان و عدم نیاز به باتری و یا برق باعث شده تا سرعت کار در کارگاه های فلزکاری و صنایع بزرگتر به راحتی افزایش پیدا کند.

 به دلیل اینکه این دستگاه ها در ظرفیت های مختلف تولید می شوند، برای کاربرد در مکان های مختلف که با انواع قطعات و ابعاد سر و کار دارند مناسب هستند؛ بنابراین شما نیز اگر از تولیدکنندگان و صنعتگران هستید می توانید با استفاده از لیفتمگ علاوه بر سهولت و افزایش سرعت کار از خطرات حمل بار توسط نیروی انسانی و هزینه مورد نیاز برای این نیروها تا حد زیادی جلوگیری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *