مگنت‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهایی هستند که چرخ صنایع با آن‌ها می‌چرخد. در واقع بدون وجود آن‌ها خلا بزرگی در صنایع شکل می‌گیرد. امروزه انواع مگنت با اشکال و ابعاد مختلف در صنایع به کار می‌رود. با توجه به اهمیت مگنت در صنایع در این مقاله به کاربرد مگنت صنعتی می‌پردازیم.

کاربرد مگنت صنعتی

بررسی کاربرد مگنت صنعتی

کاربرد مگنت صنعتی

کاربرد مگنت صنعتی

مگنت‌های صنعتی کاربرد زیادی دارند و در صنایع مختلف به کار می‌روند. در ادامه به کاربردهای مختلف مگنت صنعتی اشاره می‌کنیم.

معدن

بدون شک مهم‌ترین کاربرد مگنت صنعتی در معادن است. در معادن  به شکل گسترده‌ای از مگنت استفاده می‌شود. از این‌رو می‌توان گفت که کار معدن بسیار وابسته به مگنت است. اصولا در معادن از مگنت به عنوان جداکننده استفاده می‌شود. به این شکل که پس از کاوش و یافت فلز مدنظر برای جداسازی آن از مواد زائد از مگنت استفاده می‌شود. پس بدون وجود مگنت چرخ معادن نمی‌چرخد.

مونتاژ

در صنعت مونتاژ از ورق‌های تخت برای ساخت قطعات مختلف استفاده می‌شود. این ورق‌ها وزن بسیاری دارند و از این‌رو از مگنت مغناطیسی برای سرهم‌بندی آن‌ها استفاده می‌شود. ضمن این‌که از مگنت صنعتی برای جداسازی قطعات فلزی از سایر قطعات استفاده می‌شود.

بازیافت

لازم است بدانید که دیگر کاربرد مگنت صنعتی در صنعت بازیافت است. از آن‌جایی که زباله‌های مختلف در هم آمیخته هستند برای جداسازی آن‌ها از آهن‌ربا استفاده می‌شود.

کشاورزی از مهم ترین کاربرد مگنت صنعتی

جالب است بدانید که یکی از انواع استفاده ها در کشاورزی است. درواقع مگنت صنعتی در کشاورزی برای تصفیه استفاده می‌شود. به این شکل که برای جداسازی فلزات از مواد غذایی از مگنت صنعتی استفاده می‌شود. درنتیجه تمام آلاینده‌های فلزی از منابع غذایی جدا می‌شود. ضمن این‌که با جداسازی فلزات، به تجهیزات کشاورزی نیز آسیبی وارد نمی‌شود. 

جوشکاری

در جوشکاری و چسباندن دو قطعه به یکدیگر نیز از مگنت استفاده می‌شود. به این شکل که هنگام جوش زدن دو قطعه به یکدیگر، از مگنت برای نگهداشتن آن‌ها کنار هم استفاده می‌شود.

خودروسازی نوعی کاربرد مگنت صنعتی

همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم کاربردهای گسترده ای دارد. یکی از صنایعی که مگنت صنعتی کاربرد زیادی در آن دارد، خودروسازی است. در صنعت خودروسازی از مگنت برای حفظ قطعات مختلف در کنار یکدیگر استفاده می‌شود. ضمن این‌که از مگنت برای بلند کردن و بالا نگه داشتن تجهیزات مختلف نیز استفاده می‌شود. همچنین مگنت در تعمیرات خودرو نیز به کار می‌رود. ضمن این‌که ساخت سنسور بدون وجود مگنت صنعتی امکان‌پذیر نیست.

ساخت و ساز

از مگنت برای ساخت‌وساز نیز استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای مگنت در ساخت‌وساز برای جابه‌جایی بارهای سنگین است. ضمن این‌که از مگنت برای ساخت قالب‌های مخصوص ساخت‌وساز نیز استفاده می‌شود.

صنایع غذایی

یکی از انواع مورد استفاده، جداسازی مواد زائد است. به همین دلیل در صنایع غذا و دارو نیز از آهن‌رباها استفاده می‌شود. درواقع امکان وجود آهن مضر در مواد غذایی یا دارویی وجود دارد. به همین دلیل بهترین راه استفاده از مگنت‌ مغناطیسی برای جداسازی آن‌ها از مواد اصلی است. درواقع مگنت صنعتی به افزایش کیفیت مواد غذایی کمک می‌کند. اصولا برای جداسازی آلودگی‌های چسبنده از مواد غذایی از تله‌های مغناطیسی، شبکه‌های مغناطیسی و لوله‌های مغناطیسی استفاده می‌شود.

همان‌طور که مطالعه کردید مگنت صنعتی از مهم‌ترین ابزارها و تجهیزات در صنایع مختلف است. هر چند که در ظاهر آهنربا چندان وسیله‌ی مهمی به نظر نمی‌رسد ولی بخش مهمی از هر صنعتی وابسته به مگنت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *