بدون شک چرخ صنایع بدون وجود مگنت های صنعتی نمی‌چرخد. جداکننده‌ها‌ی مغناطیسی نقش بسیار مهمی در جذب ناخالصی‌های مغناطیسی و افزایش کیفیت محصول نهایی دارند. از این‌رو در صنایع مختلف از جداکننده‌های گوناگونی که مطابقت بالایی با نوع صنعت دارند استفاده می‌شود. در این بین تله مغناطیسی نیز نوعی جداکننده به شمار می‌رود که برای جداسازی مواد فلزی از سیالات بسیار پرکاربرد است. ما در این مقاله به طور کامل به این دستگاه، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کاربردهایش اشاره می‌کنیم.

تله مغناطیسی

تله مغناطیسی چیست؟

ترپ مگنت یا تله مغناطیسی (Magnetic trap) به دستگاهی می‌گویند که با ایجاد میدان مغناطیسی، ذرات خنثی و یا گشتاورهای مغناطیسی را به دام می‌اندازد. این دستگاه دارای میله‌های مغناطیسی است که این میله‌ها دارای میدان مغناطیسی با شدت بسیار بالا هستند. به همین دلیل از آن برای خالص‌سازی مایعات استفاده می‌شود.

زیرا ترپ مگنت با ایجاد میدان مغناطیسی به سادگی ذرات آهنی و ناخالصی‌هایی با خاصیت مغناطیسی را جذب می‌کند. درواقع این دستگاه محصول نهایی را خالص می‌کند و کیفیت آن را افزایش می‌دهد. ضمن این‌که با جذب ناخالصی‌های آهنی مانع از آسیب به تجهیزات صنعتی نیز می‌شود. لازم به ذکر است که تمام بخش‌های این دستگاه از جنس استنلس استیل است و قابلیت تولید در ظرفیت‌های مختلف را نیز دارد.

نحوه عملکرد تله مغناطیسی

عملکرد این نوع جداکننده به این صورت است که مایعات از بین کاتریج‌های فشرده مغناطیسی عبور می‌کند. در این فرآیند به دلیل نزدیکی مواد به میدان مغناطیسی، طبیعی است که ناخالصی‌ها جذب و سایر مواد به سادگی از آن عبور می‌کنند. به این شکل مواد فلزی در بهترین و مطمئن‌ترین شکل جذب میدان مغناطیسی می‌شود و از محصول نهایی جدا می‌شود. لازم به ذکر است که میدان مغناطیسی از آهنرباهای نئودیمیوم ساخته می‌شود. به همین دلیل قدرت بالایی در جذب دارند. ضمن این‌که دستگاه دارای گیره‌ای به اسم گیره آزادکننده است که امکان تخلیه‌ی مواد آهنی را می‌دهد.

تله مغناطیسی

تله مغناطیسی چه مزایایی دارد؟

مزایای ترپ مگنت

تله‌های مغناطیسی به عنوان جداکننده دارای مزایای بسیاری هستند که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کاربردهای تله‌های آهنربایی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم از ترپ مگنت برای جداسازی براده‌های آهنی در فرآوری و انتقال مایعات و برخی مواقع نیز مواد خشک استفاده می‌شد. درواقع برای جداسازی ناخالصی‌های فلزی از لعاب و دوغاب و همچنین مواد خشکی مانند شکر، آرد، خوراک دام و … از این دستگاه استفاده می‌شود. به طور کلی ترپ مگنت در صنایع زیر کاربرد فراوانی دارد:

تله مغناطیسی

با توجه به آن‌چه‌که شرح آن رفت متوجه اهمیت و کاربرد مهم تله مغناطیسی شده‌اید. این دستگاه امروزه نقش بسیار پررنگی را در صنایع مختلف به عنوان جداکننده ایفا می‌کند. تله‌های مغناطیسی قابلیت تولید در انواع مختلف را دارند. بدون شک نوع پیشرفته این دستگاه در برابر خوردگی، سایش، رطوبت و سایر آسیب‌ها کاملا مقاوم است.

در نهایت لازم به ذکر است که مجموعه کهربا مغناطیس عرضه‌کننده‌ی انواع ترپ مگنت است. ابعاد و ظرفیت این دستگاه کاملا به تقاضا شما بستگی دارد. در هر حال ما امکان طراحی و تولید تله مغناطیسی در ظرفیت‌های مختلف را داریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *