جداکننده‌های مغناطیسی جزء ابزارهای مهم و اصلی در صنایع به شمار می‌روند. تا جایی که بدون وجود این دستگاه‌ها، چرخ صنایع نمی‌چرخد و سرعت تولید محصولات بسیار کاهش می‌یابد. در سایر مقالات مجله‌ی کهربا مغناطیس، به انواع جداکننده‌ها اشاره کرده‌ایم. از این‌رو در این مطلب می‌خواهیم به انواع پولی مگنت به عنوان یکی از پرکاربردترین جداکننده‌ها اشاره کنیم.

پولی مگنت

پولی مگنت چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پولی مگنت یا قرقره مغناطیسی نوعی جداکننده است که در صنایع مختلف برای جداسازی فلزات از سایر مواد استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک نوار نقاله است که مواد روی آن حمل می‌شوند تا به غلطک مگنتی که زیر نوار نقاله قرار دارد، برسند. در این بخش فلزات جذب مگنت می‌شوند و سایر مواد به محل مورد‌نظر هدایت می‌شوند. این دستگاه به طور اتوماتیک کار می‌کند و اصولا در خط تولیدهایی که باید به صورت پیوسته فعال باشند به کار می‌رود.

لازم به ذکر است که انواع پولی مگنت در ابعاد و قطرهای مختلف تولید می‌شوند.

 در این میان نوع کاربرد آن‌ها در ابعاد آن‌ها تاثیرگذار است.

تا به اینجا با پولی مگنت آشنا شدید، آیا تا به حال درباره انواع مختلف آن چیزی شنیده اید؟

انواع پولی مگنت

انواع پولی مگنت

پولی مگنت‌ها را بر اساس نوع آهنربایی که در آن‌ها به کار می‌رود، به دو دسته‌ی مهم تقسیم‌بندی می‌کنند. در واقع برای ایجاد میدان مغناطیسی موردنیاز پولی مگنت‌ یا از آهنرباهای دائمی استفاده می‌شود و یا از سیم‌پیچ‌های الکترومغناطیس. انواع پولی مگنت به شرح زیر است:

1. پولی مگنت دائمی

2. قرقره مغناطیسی موقت

پولی مگنت دائمی

آهن‌ربا یا مگنت به کار رفته در این نوع پولی مگنت‌ها از نوع آهنرباهای دائمی است. اصولا از آهن‌ربای سرامیکی فریت که بسیار هم کمیاب است استفاده می‌شود. خاصیت این نوع آهنربا قدرت مغناطیسی بالا و ایجاد یک میدان مغناطیسی دائمی، عمیق و بدون ضعف است. به همین دلیل از این نوع پولی مگنت در آن دست از صنایع که و خط تولید باید همیشه فعال باشد، استفاده می‌شود. اصولا از این نوع پولی مگنت به دلیل قدرت مغناطیسی بالایی که دارد برای جدا سازی فلزات کوچک مانند پیچ، میخ، مهره و … استفاده می‌شود.

قرقره مغناطیسی موقت

زمانی‌که نیازی به فعالیت دائمی پولی مگنت نیست، بهترین گزینه استفاده از پولی مگنت موقت است. این نوع پولی مگنت‌ها، میدان مغناطیسی موردنیاز خود را از طریق سیم‌پیچی الکترومغناطیسی به دست می‌آورند. اصولا از این نوع جداکننده‌های موقت زمانی استفاده می‌شود که نیاز به فعالیت مداوم نیست و اپراتور می‌تواند ولتاژ را مدیریت و کنترل کند. ضمن این‌که این نوع از پولی مگنت برای جداسازی قطعات بزرگ و سنگین بهترین گزینه است. زیرا نوع طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که برای جداسازی قطعات بزرگ و سنگین و در شرایط دشوار جداسازی، بسیار پرکاربرد است.

هدف استفاده از پولی مگنت

از پولی مگنت برای دستیابی به اهداف زیر استفاده می‌شود:

پولی مگنت

ویژگی‌های انواع پولی مگنت

مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع جداکننده مغناطیسی شامل موارد زیر است:

طراحی و تولید انواع پولی مگنت (دائم و الکتریکی)؛

جداکننده‌ی قطعات آهنی به بهترین شکل؛

بهره‌گیری از مگنت‌های پرقدرت و پایدار؛

قطب‌بندی توسط نرم‌افزار‌های پیشرفته.

درادامه درمورد مزایای استفاده از پولی مگنت صحبت میکنیم.

مزایای استفاده از انواع پولی مگنت

دلیل اصلی استفاده‌ی زیاد از این دستگاه در صنایع و کاربرد فراوان آن به مزایای گسترده‌‌ی آن بر می‌گردد. از جمله مهم‌ترین مزایای پولی مگنت‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- برخورداری از میدان مغناطیسی ثابت و قوی در مدت زمان طولانی؛

2- امکان طراحی و تولید پولی مگنت متناسب با انواع تسمه نقاله؛

3- عدم نیاز به برق برای ایجاد میدان مغناطیسی؛

4- برخورداری از پوسته و متعلقات stainless؛

5- نصب آسان و بدون نیاز به متخصص؛

6- دارای رول مغناطیسی؛

7- ساختار مستحکم؛

8- عمر طولانی.

نحوه عملکرد پولی مگنت

شیوه‌ی عملکرد این دستگاه به این صورت است که یک آهنربای صنعتی غلطتکی زیر یک نوار نقاله نصب می‌شود. این مگنت قرقره‌ای 360 درجه به صورت دائم و یا متغیر و کنترل‌شده می‌چرخد. مواد بر روی نوار نقاله حرکت می‌کنند و در این بین مواد فلزی جذب مگنت می‌شوند و سایر مواد نیز از آن خارج می‌شود. در این بین مواد فلزی از محفظه‌ی مخصوص و تحت‌تاثیر نیروی جاذبه خارج می‌شوند. لازم به ذکر است که شیوه کار در انواع پولی مگنت به یک صورت است و تفاوتی با هم ندارند.

کاربرد پولی مگنت

همان‌طور که متوجه شده‌اید، دستگاه پولی مگنت یک نوع جداکننده‌ی مغناطیسی به شمار می‌رود. در نتیجه ی از این دستگاه در صنایع مختلف برای جدایش ذرات فلزی از سایر مواد استفاده می‌شود. گاه هدف از جداسازی، حذف ناخالصی‌های فلزی و آسیب‌زا است. مانند صنایع غذایی و یا شیشه‌سازی. گاه هدف جداسازی انواع مواد از یکدیگر است؛ مانند صنعت بازیافت زباله‌ها. و در مواردی نیز از این دستگاه برای بازیابی و پرعیارسازی مواد معدنی باارزش از سایر مواد استفاده می‌شود. به طور کلی  این دستگاه در صنایع زیر کاربرد فراوانی دارد.

بدون شک انواع پولی مگنت‌ها در صنایع نقش پرررنگی ایفا می‌کنند. بدون وجود آن‌ها، ضمن کاهش سرعت تولیدات، کیفیت محصولات نهایی نیز زیر سوال می‌رود. همچنین امکان تولید آن در قطرها و عرض‌های متفاوت و متناسب با کاربرد نیز وجود دارد. به طور کلی این دستگاه به عنوان جداکننده‌ی مغناطیسی اهمیت بسیار زیادی در صنایع دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *