لیفترهای مگنتی یکی از ابزارهای مهم و کاربردی صنایع به شمار می‌روند. این ابزارها برای حمل و جابه‌جایی اشیاء سنگین و فلزی به کار می‌روند و قابلیت بالایی برای جذب و نگهداری اشیاء دارند. در این مقاله به بررسی انواع لیفتر مگنت می‌پردازیم و خصوصیات هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع لیفتر مگنت

انواع لیفتر مگنت

درواقع لیفتر‌های مغناطیسی به عنوان یک ابزار مهم صنعتی به شمار می‌روند. از آن‌جایی که صنایع مختلف تفاوت‌های بارزی با یکدیگر دارند، در جریان تولیدات خود نیز نیاز به لیفتینگ‌های مغناطیسی متفاوتی دارند. به همین دلیل تولیدکنندگان جابه‌جاکننده‌های مغنایسی دست به تولید انواع لیفتر مگنت با کاربردهای مختلف و ویژگی‌های خاص زدند. در ادامه به هر یک از این لیفتینگ‌های مغناطیسی به طور کامل می‌پردازیم.

1. لیفتر مگنت دائم

2. لیفتر کویل مگنت

3. لیفتر مگنت شارژی

4. لیفتر مگنت هیدرولیکی

5. لیفتر مگنت گرد الکترونیکی

6. لیفتر مگنت مستطیلی

لیفتر مگنت دائم

این نوع لیفترها دارای یک مغناطیس دائمی هستند که قابلیت جذب و نگهداری اشیاء را دارند. از مزایای این لیفترباید به قابلیت استفاده بدون نیاز به برق و قدرت جذب بالا اشاره کرد. آهنربای به کار رفته در این دستگاه بسیار قوی است و توانایی جابه‌جایی اجسام سنگین را دارد. از دیگر ویژگی‌های بارز این دستگاه باید به سطح ایمنی بالای آن اشاره کرد. زیرا امکان رهاشدگی یک‌باره قطعه بسیار کم است و از این‌نظر آسیب و خسارت‌های جانی و مالی هنگام استفاده از این دستگاه کاهش می‌یابد.

به همین دلیل در کارگاه‌های قالب‌سازی، تراش‌کاری، سازه‌های آهنی، آهن فروشی، پرس‌کاری و … به کار می‌رود. لیفتر مگنت دستی دارای یک اهرم برای انتقال نیروی مغناطیسی است. با چرخش اهرم، نیروی مغناطیسی به قطعه وارد می‌شود و قطعه جذب دستگاه می‌شود. زمانی‌که دوباره اهرم به حالت اولیه برگردد، لیفتر حالت غیرمگنتی پیدا می‌کند و قطعه از دستگاه جدا می‌شود. 

به طور کلی کار با این دستگاه بسیار آسان است. از آن‌جایی که نیازی به برق و یا شارژ ندارد در اکثر کارگاه‌ها و تولیدی‌های فلزات از این نوع لیفتر استفاده می‌شود. همچنین، قدرت جذب این دستگاه ثابت است که برای کارگاه‌های صنعتی یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود.

لیفتر کویل مگنت

لیفتینگ کویل مگنت یکی از بهترین و کارآمدترین انواع لیفتر مگنت به شمار می‌رود. این دستگاه به کمک میدان مغناطیسی قوی که توسط کویل مگنت ایجاد می‌شود، می‌تواند قطعات سنگین را به راحتی جابه‌جا کند. یکی از مزایای بزرگ لیفتینگ کویل مگنت، سازگاری با تغییرات دمایی است. همان‌طورکه می‌دانید در بسیاری از کارخانه‌ها، قطعات باید در دما بالا جابه‌جا شوند.

 این امر  چالش‌ بزرگی برای ابزارهای جابه‌جایی معمولی است. اما به کمک لیفتینگ کویل مگنت، این چالش‌ها به سادگی برطرف می‌شوند. لیفتر کویل مگنت می‌تواند در دماهای مختلف بدون این‌که عملکردش دچار خدشه شود، کار کند. این ویژگی خاص به کارخانه‌ها امکان می‌دهد قطعات سنگین را در هر شرایطی جابه‌جا کنند. در نهایت نیز سرعت و بهره‌وری افزایش می‌یابد.

همچنین قابلیت تنظیم قدرت مغناطیسی در لیفتینگ کویل مگنت وجود دارد. با تنظیم قدرت مغناطیسی، کارخانه‌ها می‌توانند به طور دقیق قطعات مورد نظر را جابه‌جا کنند. این ویژگی به کارخانه‌ها امکان می‌دهد قطعات را با دقت بیشتری جابه‌جا کرده و از خطرات ناشی از جابه‌جایی نامناسب جلوگیری کنند. همچنین، با تنظیم قدرت مغناطیسی، کارخانه‌ها می‌توانند مقدار انرژی مصرفی را کاهش بدهند. 

استفاده از لیفتینگ کویل مگنت همچنین به کاهش زمان و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کمک می‌کند. این دستگاه از قطعات ساده و قابل تعویض تشکیل شده است که در صورت خرابی، می‌توانند به سادگی تعویض شوند. علاوه بر این، لیفتینگ کویل مگنت به دلیل عدم استفاده از قطعات متحرک، نیاز به روغن گریس و سایر مواد شیمیایی ندارد. این به کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کمک می‌کند و همچنین به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

انواع لیفتر مگنت
انواع لیفتر مگنت

لیفتر مگنت شارژی

همانطور که از نام لیفتر مگنت پیداست، از قابلیت مغناطیسی بالایی برخوردار است و برای کارکرد خود به جریان برق نیاز ندارد. برای تأمین این جریان، از باتری‌هایی که در داخل دستگاه قرار دارند، استفاده می‌شود. این ویژگی بسیار مهم است زیرا به کاربر این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به منابع برق خارجی، قطعات را جابه‌جا کند. به همین دلیل لیفتر مگنت شارژی جزء محبوب‌ترین انواع لیفتر مگنت در صنایع مختلف به شمار می‌رود.

لیفتینگ مگنت شارژی دارای قدرت بالایی است و هسته اصلی آن از جنس فولاد است. این هسته با سیم‌های مسی احاطه شده که انرژی موردنیاز را تأمین می‌کنند. با این طراحی منحصربه‌فرد لیفتینگ مگنت شارژی می‌تواند قطعات سنگین و حجیم را به آسانی جابه‌جا کند.

به طور کلی مزایای این نوع جابه‌جاکننده‌ی مغناطیسی شامل موارد زیر است:

لیفتر مگنت هیدرولیکی

یکی از ابداعات جالب و هوشمندانه در زمینه جابجایی و حمل و نقل، لیفتر مگنت هیدرولیکی است. این دستگاه بدون نیاز به باتری و برق، با استفاده از روغن هیدرولیکی کار می‌کند. همچنین قابلیت نصب بر روی انواع بیل، جرثقیل و تراکتور را دارد. لیفتینگ مگنت هیدرولیکی انرژی موردنیاز خود را به کمک روغن هیدرولیکی به دست می‌آورد. این روغن فشار لازم را برای جابه‌جایی بار، ایجاد می‌کند.

این نوع لیفتر مغناطیسی قابل استفاده در فضاهای باز است. ضمن این‌که قابلیت نصب بر روی جرثقیل، انواع بیل مکانیکی‌ها و … را دارد. به طور کلی از این دستگاه در صنایع مختلف از جمله صنایع ساختمان‌سازی، صنایع فلزی، کشاورزی و دامپروری استفاده می‌شود.

لیفتر مگنت گرد الکترونیکی

لیفتینگ مگنت گرد الکتریکی از مهم‌ترین انواع لیفتر مگنت است که نقش مهمی در صنایع مختلف بازی می‌کند. به همین دلیل بین تولیدکنندگان و کارخانه‌داران محبوبیت بالایی دارد. به همین دلیل این ابزار در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود و همین امر عاملی بر محبوبیت آن است.

لیفتر مگنت گرد الکتریکی قادر است انواع قراضه‌ها و ورق‌ها را به راحتی جابه‌جا کند. همچنین این قابلیت را دارد که انواع برنامه‌های نرم‌آفزاری را به آن منتقل کرد و انتظار عملکرد دل‌خواه را از دستگاه داشت. به این معنا که این دستگاه قابلیت تعریف پارامترهای خاص از طریق نرم‌افزار را دارد.  به عنوان مثال، امکان تنظیم دل‌خواه سرعت جابه‌جایی، قدرت مغناطیسی و حرکت‌های دیگر در آن وجود دارد. همین ویژگی این دستگاه را به یک ابزار قابل تنظیم و چند منظوره تبدیل می‌کند.

این دستگاه قابلیت نصب بر روی انواع جرثقیل‌های مختلف را دارد و این یکی از مزایای منحصربه‌فرد لیفتر مگنت الکتریکی گرد به شمار می‌رود. لیفتینگ مگنت گرد الکتریکی با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در صنایع ریخته‌گری، این دستگاه به عنوان یک ابزار جابه‌جایی قدرتمند برای جابه‌جایی قراضه‌ها و ورق‌ها استفاده می‌شود. همچنین، در صنایع فلزی و خودروسازی، لیفتر مگنت گرد الکتریکی می‌تواند برای جابجایی قطعات فلزی سنگین استفاده شود.

لیفتر مگنت مستطیلی

از دیگر انواع لیفتر مگنت باید به لیفتر مگنت مستطیلی اشاره کرد. دلیل نام‌گذاری این لیفتر مگنت به دلیل شکل مستطیلی بدنه‌ی‌آن است. این دستگاه قادر است قطعات مختلفی از جمله بیلت، اسلب و میلگرد را جابه‌جا کند و به همین دلیل در بسیاری از کارخانه‌ها استفاده می‌شود.

 هسته لیفتینگ مگنت مستطیلی از جنس فولاد است که  قدرت مغناطیسی آن  را افزایش می‌دهد. لیفتینگ مگنت مستطیلی، توسط کارخانه‌های تولیدکننده در ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. اکثر کارخانه‌های تولیدکننده این دستگاه، دو نوع رایج آن یعنی سردبردار و گرم‌بردار را تولید  و به عنوان محصولات اصلی خود معرفی می‌کنند.

از جمله مزایای این نوع لیفتر مغناطیسی باید به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش بهره‌وری؛

کاهش هزینه و زمان حمل و نقل؛

جابه‌جایی آسان و سریع قطعات فلزی،

کاهش خطرات ناشی از حمل و نقل دستی.

همان‌طور که مطالعه کردید با توجه به هدف وکاربردهای مختلف، انواع لیفتر مگنت در ابعاد مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. هر یک از انواع لیفترهای مگنتی ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند و برای استفاده در موارد خاصی به کار می‌روند.

 انتخاب نوع مناسب لیفتر مگنت بستگی به نیازها و شرایط مختلف صنعتی دارد.  در نهایت مجموعه کهربا مغناطیس به عنوان تولیدکننده‌ی انواع لیفتر مگنت از همراهی شما تا انتهای این مقاله سپاس گزار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *