جداسازی مغناطیسی

یکی از بخش‌های مهم اکثر صنایع، جداسازی مواد مغناطیسی از سایر مواد است. اهمیت این امر به اندازه‌ای است که امروزه از مگنت‌ها برای انجام مراحل جداسازی استفاده می‌شود. از این‌رو در این مقاله قصد داریم که به جداسازی مغناطیسی و روش انجام آن بپردازیم.

جداسازی مغناطیسی چیست؟

به مراحل جدا سازی فلزات ارزشمند و یا ناخالصی‌های مغناطیسی از سایر مواد از طریق مگنت‌ها، جدا سازی مغناطیسی می‌‌گویند. در این فرآیند مواد مغناطیسی از مواد غیرمغناطیسی جدا می‌شوند. درواقع این روش برای بهینه‌سازی و خالص‌سازی مواد اصلی صورت می‌گیرد.

شیوه جداسازی مغناطیسی

جالب است بدانید که فرآیند جدا سازی توسط ابزارهای مجهز به مگنت که به جداکننده‌های مغناطیسی و یا سپراتور اورباند معروف هستند، صورت می‌گیرد. درواقع تمامی مواد زمانی که در میدان مغناطیسی قرار می‌گیرند، تحت‌تاثیر آن، رفتار خاصی از خود نشان می‌دهند. مواد مغناطیسی جذب میدان مغناطیسی می‌شوند و سایر مواد نیز از بخش‌های تعبیه شده خارج می‌شوند.

پیش از ابداع جداکننده‌های مغناطیسی و جداسازی مواد به کمک میدان مغناطیسی، برای جداسازی ذرات روش‌های مختلفی به کار می‌رفت. روش‌هایی مانند شناورسازی مواد، رسوب‌گذاری، بهره‌گیری از واکنش‌های شیمیایی و … . با این‌حال هیچ یک از این روش‌ها کارایی، سرعت و بازده جداسازی مغناطیسی را ندارد.

چرا جدا کردن مغناطیسی دارای اهمیت است؟

همان‌طور که می‌دانید مگنت‌ها جزء ابزارهایی به شمار می‌روند که دنیای صنایع را زیرورو  و آن‌ها را وارد فضای جدیدی کرده‌اند. درواقع بخشی از گردش چرخ صنایع به خاطر وجود مگنت‌ها است. جدا سازی مواد مغناطیسی از مواد غیر مغناطیسی نیز توسط مگنت‌ انجام می‌گیرد. درواقع  همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم هدف از انجام جداسازی به شکل مغناطیسی بهینه‌سازی، خالص‌سازی و ایجاد ایمنی و استانداردسازی است. اهمیت این موضوع از آن‌جایی بیش‌تر می‌شود که فرآیند جداسازی در انواع صنایع مختلف صورت می‌گیرد. از صنایع غذایی و دارویی گرفته تا بازیافت و … . به طور کلی جداسازی به شکل مغناطیسی ضمن افزایش آسایش و ایمنی، منجر به افزایش سرعت صنایع و افزایش تولیدات نیز می‌شوند. 

آیا کاربرد جداسازی مغناطیسی رو میدانید؟

جداسازی مغناطیسی

این فرایند چه کاربردهایی دارد؟

دغدغه بیش‌تر صنایع جداکننده ذرات ریز با قطر بسیار کم است. چون جدا کردن مغناطیسی این امکان را فرآهم می‌کند، این روش رایج‌ترین شیوه جدا کردن در بیش‌تر صنایع به شمار می‌رود. به طور کلی از این روش در صنایع مختلف مانند صنایع دارویی و غذایی، انرژی هسته‌ای، بازیافت، صنایع پزشکی، زیست‌فناوری و … استفاده می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین صنعت‌هایی که از این روش برای جداسازی مواد استفاده می‌کنند اشاره می‌کنیم.

1. صنایع غذایی و دارویی

2. مراکز بازیافت

3. فلزات به کمک جداکننده‌های مغناطیسی

صنایع غذایی و دارویی

از جمله کاربردهای مهم مگنت‌های جداکننده در صنایع غذایی و دارویی است. از آن‌جایی که در صنعت غذا و دارو، مواد اولیه با استفاده از ابزارآلات فلزی فرآوری می‌شوند، همیشه امکان باقی‌ماندن ذرات ریز فلز در آن‌ها وجود دارد. در چنین حالتی برای جداسازی این ذرات ریز از مواد غذایی از جداکننده‌های مغناطیسی استفاده می‌شود. این امر مانع از بروز خطرات احتمالی و زیان‌های جبران‌ناپذیر آن می‌شود.

مراکز بازیافت

در صنعت بازیافت نیز برای جداسازی مواد مختلف از یکدیگر از جداسازی به شیوه مغناطیسی استفاده می‌شود. این روش به فرآیند بازیافت سرعت می‌بخشد و خیلی سریع مواد فلزی از سایر مواد جدا می‌شوند.

استخراج فلزات

از دیگر کاربردهای مهم جداسازی به شیوه مغناطیسی، در فرآیند استخراج فلزات گوناگون به کار می‌رود. برای مثال برای استخراج آهن از سنگ آهن از این روش استفاده می‌شود. به این شکل که پس از خردسازی سنگ آهن، برای جدا‌سازی ذرات فلزی از جداکننده‌های مغناطیسی استفاده می‌شود.

مزایای جداکننده‌های مغناطیسی

شیوه جداسازی به روش مغناطیسی به کمک ابزارهایی به نام جداکننده‌های مغناطیسی صورت می‌گیرد. این ابزارها دارای مزایای مختلفی هستند که به دلیل مزایای بسیار استفاده از این شیوه را توجیه می‌کند.  این مزایا شامل موارد زیر است:

همان‌طور که مطالعه کردید در بین روش‌های مختلف جداسازی مواد از یکدیگر، جداسازی به روش مغناطیسی کارایی بالایی دارد. به همین دلیل از این روش در انواع صنایع استفاده می‌شود. این روش قدرت جداسازی مواد بسیار ریز را دارد و به همین دلیل امروزه جزء رایج‌ترین روش‌های مورد استفاده در صنایع به شمار می‌روند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *