امروز در اکثر صنایع، مخصوصا در صنایع سنگین از جابجاکننده‌های مغناطیسی استفاده می‌شود. از این ابزارها برای جابه‌جایی و گاها جداسازی استفاده می‌شود. این دستگاه از آهن‌ربا ساخته می‌شود و کاربردهای بسیار گوناگونی دارند. در این مقاله به طور کامل درباره‌ی جابجاکننده مغناطیسی، کاربردها، انواع و … صحبت می‌کنیم.

جابجاکننده مغناطیسی

جابجاکننده مغناطیسی چیست؟

لیفتر مگنت‌ها یا جابجاکننده‌های مغناطیسی به دستگاهی گفته می‌شود که دارای آهنربای صنعتی است و برای جابه‌جایی و بلند کردن اجسام سنگین استفاده می‌شود. در واقع این دستگاه به دلیل برخورداری از آهنرباهای صنعتی قادر است بدون نیاز به قلاب، زنجیر و تسمه، قطعات سنگین آهنگی را جابه‌جا کند. از این ابزار برای جابه‌جایی انواع ورقه‌‌ها و ضایعات و انواع قراضه‌های آهنی استفاده می‌شود.

چقدر انواع لیفتر مغناطیسی ها را میشناسید؟

جابجاکننده مغناطیسی

انواع لیفتر مغناطیسی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم از لیفتر مغناطیسی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. به همین دلیل این دستگاه انواع گوناگونی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • لیفتر مگنت دائم
  • لیفتینگ کویل مگنت
  • جابجاکننده مغناطیسی شارژی
  • لیفتر مگنت مستطیلی
  • لیفتینگ مگنت هیدرولیکی
  • لیفتر مگنت گرد الکتریکی

1- لیفتر مگنت دائم

این دستگاه دارای مگنت دائمی و پرقدرت است و از طریق میدان مغناطیسی بدون نیاز به غلاف و زنجیر، قطعات آهنی را جابه‌جا می‌کند. به طور کلی آهنربایی که در این لیفتر به کار می‌رود، قوی‌ترین آهنربای موجود در دنیای مگنت‌ها است. این جابه‌جا‌کننده دارای اهرمی است که با چرخاندن آن، لیفتر خاصیت مغناطیسی پیدا می‌کند و امکان جابه‌جایی قطعات آهنی به وجود می‌آید. و دوباره با چرخاندن اهرم خاصیت مغناطیسی از بین می‌رود و دستگاه در حالت غیرمغناطیسی قرار می‌گیرد.

دلیل اهمیت این نوع لیفتر به دلیل قدرت جذب دائم آن است که هیچگاه تغییر نمی‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که این نوع جابه‌جاکننده در کارگاه‌های صنعتی بسیار پرکاربرد باشد. به طور کلی چهار نوع جابجاکننده مغناطیسی دائم وجود دارد که شامل آهن نئودیمیم بور، کبالت ساماریوم، آلنیکو و آهنرباهای سرامیکی است.

2- لیفتینگ کویل مگنت

از دیگر انواع لیفترهای مغناطیسی می‌توان به لیفتر کویل مگنت اشاره کرد. این لیفتر نیز امکان جابه‌جایی قطعات آهنی سنگین را دارد. به همین دلیل در کارخانه‌جات کاربرد زیادی دارد. ویژگی منحصربه‌فرد لیفتر کویل مگنت، سازگاری با دماهای مختلف است. این ویژگی باعث می‌شود که در کارخانه‌هایی که قطعات آهنی باید در دمای بسیار بالا جابه‌جا شوند از این ابزار استفاده شود.

3- جابجاکننده مغناطیسی شارژی

جالب است بدانید که نوعی از جابجاکننده‌ مغناطیسی وجود دارد که به صورت شارژی است. کاربرد این نوع لیفتر زمانی مشخص می‌شود که جریان برق قطع شود. یا این‌که برق موجود نتواند انرژی لازم تمامی دستگاه‌های در حال کار را تامین کند. در چنین شرایطی می‌توان به سادگی قطعات آهنی را با لیفتر مگنت شارژی جابه‌جا کرد. چون این دستگاه دارای باتری‌ شارژی است.

با این تفاسیر شاید در وهله‌ی اول به نظر برسد که این نوع لیفتر قدرت کمی دارد در حالی‌که این باور اشتباهی است. زیرا هسته اصلی این دستگاه از جنس فولاد است  که دورتادور آن را سیم‌های مسی احاطه می‌کند.

4- لیفتر مگنت مستطیلی

از جمله محبوب‌ترین لیفتر مگنت‌ها، لیفتر مگنت مستطیلی است. این نوع نام‌گذاری به این دلیل است که بدنه‌ی اصلی دستگاه شباهت زیادی به مستطیل دارد. این نوع لیفتر به سادگی بیلت، اسلب و میلگرد را جابه‌جا می‌کند و از این نظر در کارخانه‌های مختلف بسیار به کار می‌رود. هسته این لیفتر کاملا فولادی است و از این نظر میدان مغناطیسی بسیار پرقدرتی ایجاد می‌کند.

جالب است بدانید که این جابه‌جاکننده هوشمند است و به کمک نرم‌افزارهای تخصصی می‌توان داده‌های خاصی به آن وارد کرد. در نهایت نیز انتظار همان کاربردی را داشت که داده‌ی آن به وارد شده است.

5- لیفتینگ مگنت هیدرولیکی

ویژگی منحصربه‌فرد جابه‌جاکننده هیدرولیکی این است که علاوه بر برق به باتری نیز نیازی ندارد. بلکه از طریق روغن هیدرولیکی جریان برق دستگاه تامین می‌شود و شروع به کار می‌کند. به همین دلیل تنها با یک دکمه روشن و خاموش می‌شود. همچنین این دستگاه قابلیت استفاده در فضاهای روباز را نیز دارد. می‌توان به راحتی آن را روی انواع بیل مکانیکی، جرثقیل و تراکتور نصب کرد. به طور کلی با این لیفتر سرعت کار بسیار بالا می‌رود. 

6- لیفتر مگنت گرد الکتریکی

آخرین نوع از انواع لیفتر مگنت‌ها شامل لیفتر مگنت گرد الکتریکی است. این نوع لیفتینگ کاربرد زیادی در کارخانه‌ها دارد. کاربرد این لیفتر در جمع‌آوری قراضه‌ها و خرده‌ورقه‌ها است. بهمین دلیل در صنایع ریخته‌گری از لیفتر مگنت گرد الکتریکی بسیار استفاده می‌شود. ضمن این‌که امکان انتقال داده‌های دلخواه و انتظار عملکرد دلخواه نیز وجود دارد.

کاربرد‌های جابجاکننده‌ مغناطیسی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم لیفتر مغناطیسی یک ابزار بسیار کاربردی است. به طور کلی این دستگاه در تمامی صنایع و کارخانجاتی که نیاز به حمل اتوماتیک قطعات آهنی دارند به کار می‌رود.

مزایای جابجاکننده مغناطیسی

بدون شک کاربرد بسیار زیاد لیفتر مغناطیسی به دلیل مزایای گسترده آن است.  این بخش به مزایای این ابزار مهم و کاربردی اشاره می‌کنیم:

در نهایت باید اشاره کنیم که جابجاکننده مغناطیسی یک دستگاه بسیار کاربردی و مفید است که در اکثر صنایع به کار می‌رود. درواقع بیهوده نیست اگر بگوییم که چرخ صنایع به کمک مگنت و به طور خاص لیفتر مگنت می‌چرخد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *