امروزه از نیروی مغناطیسی  به عنوان یک نیروی کاربردی در انواع صنایع استفاده می‌شود. در واقع این نیرو در تولید انواع تجهیزات صنعتی به کار می‌رود. یکی از تجهیزات رایج در صنایع برای جداسازی مغناطیسی فلزات، پنجره‌ مغناطیسی است. در این مقاله به طور کامل به این محصول مهم می‌پردازیم.

پنجره مغناطیسی

پنجره مغناطیسی چیست؟

از جمله سپراتورها و یا جداکننده‌های مغناطیسی مورد استفاده صنایع در اندازه‌های مختلف، پنجره مغناطیسی است. این محصول از میله‌های مغناطیسی که دارای بیش‌ترین قدرت مغناطیسی هستند تولید می‌شود. هدف از تولید آن، جداسازی ذرات فلزی ریز و میکرونیزه‌ آهنی است تا در نهایت کیفیت محصول نهایی افزایش یابد. اصولا از پنجره‌های مغناطیسی در مسیر شوت‌ها و کانال‌هایی که مواد خشک و تر از آن‌ عبور می‌کنند استفاده می‌شود. از آن‌جایی که پوشش آن ‌از استیل ضد سایش است دارای طول عمر بالایی است.

کاربرد پنجره مغناطیسی

ویژگی مهم پنجره‌های آهنربایی  جذب مواد است. به همین دلیل از آن‌ها در مسیرهایی استفاده می‌شود که بتواند فلزات را غربال کند. به طور کلی از این محصول صنعتی در صنایع زیر استفاده می‌شود:

معادن؛

نساجی؛

صنایع نفتی؛

صنعت غذایی؛

تولید شیشه؛

کارگاه‌‌های آهن؛

تولیدات انواع روغن؛

دامداری‌ها صنعتی؛

سرامیک و کاشی‌سازی؛

صنایع پلیمری و تولید پلاستیک؛

ورودی‌ها و خروجی‌های دستگاه‌های خاص برای جداسازی فلزات؛

انواع پنجره آهنربایی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم این نوع پنجره‌ها از انواع مگنت‌های صنعتی تولید می‌شوند. با توجه به نوع مگنت، نوع و کاربرد پنجره مگنتی نیز تغییر می‌کند. به طور کلی در تولید پنجره‌های مغناطیسی از دو نوع آهنربا نئودیمیوم و فریت استفاده می‌شود. پنجره آهنربایی با مگنت نئودیمیوم به دلیل قدرت مغناطیسی بالا بسیار قوی است و قیمت بالایی نیز دارد. برای جداسازی فلزات ریز این نوع پنجره مناسب است.

مزایای پنجره مغناطیسی

دلیل کاربرد فراوان پنجره یا شبکه‌های مغناطیسی به دلیل مزایای منحصربه‌فرد آن‌ها است. این مزایا شامل موارد زیر است:

وزن کم؛

نصب آسان؛

نظافت آسان؛

طول عمر بالا؛

دقت بالا در جداسازی؛

عدم نیاز به برق یا باطری؛

قابل نصب در لوله و شوت؛

جداسازی ذرات آهنی در مسیر؛

برخورداری از میدان مغناطیسی بالا؛

برخورداری آهنرباها از پوشش استیل ضد زنگ؛

امکان سفارشی‌سازی و تولید در ابعاد مختلف.

در نهایت باید گفت که یکی دیگر از محصولات صنعتی پرکاربرد، پنجره‌های صنعتی هستند که با انواع مگنت صنعتی تولید می‌شوند. این نوع پنجره‌ها به دلیل مزایای فراوان در صنایع مختلف به کار می‌رود. ضمن‌ این‌که قابل تولید و شخصی‌سازی در اندازه‌های مختلف هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *