مگنت‌ها دنیای صنعت را چنان دگرگون کرده‌اند که پیشبرد اهداف صنعتی بدون آن‌ها غیرممکن است. زیرا مگنت‌ها باعث سرعت‌بخشی در تولید می‌شوند. در این مقاله، قصد داریم به طور دقیق‌تر به عملکرد مگنت صنعتی بپردازیم و روش‌های مختلف استفاده از آن را بررسی کنیم.

عملکرد مگنت صنعتی

مگنت صنعتی چیست؟

مگنت صنعتی، قطعه‌ی فلزی است که قادر است به دلیل خاصیت مغناطیسی خود، اجسام دیگری را که دارای خواص مغناطیسی هستند، جذب و نگه دارد. این نوع مگنت‌ها از مواد مغناطیسی مانند فلزات آهنی، کبالت، نیکل و آلیاژهای آنها ساخته می‌شوند. 

مگنت‌های صنعتی معمولاً در تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی استفاده می‌شوند و در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، الکترونیک، پزشکی و انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچند که مگنت‌ها وزن کمی دارند ولی با این‌حال مانند یک جابجا کننده مغناطیسی توانایی جابه‌جایی فلزات سنگین دیگر را دارند. ضمن این‌که از مگنت صنعتی برای جذب و جداسازی فلزات ریز نیز استفاده می‌شود.

ویژگی‌های مگنت صنعتی

مگنت‌های صنعتی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که آنها را از سایر مواد مغناطیسی متمایز می‌کند. ویژگی‌های خاص آن باعث افزایش عملکرد مگنت صنعتی می‌شود. این مگنت‌ها دارای قدرت جذب بالا هستند و می‌توانند اجسام سنگین را به خود جذب کنند. همچنین، ثابت مغناطیسی بالایی دارند و می‌توانند برای مدت طولانی از خواص خود استفاده کنند. مگنت‌های صنعتی همچنین دارای ضریب انرژی بالا هستند که به آنها امکان تولید قدرت مغناطیسی بیشتر را می‌دهد.

 ضمن این‌که این مگنت‌ها نیازی به برق، کابل و باتری و تابلوی تغذیه ندارند و تنها با قدرت مغناطیسی خود عمل می‌کنند. علاوه‌بر این نیاز به هزینه چندانی برای نگهداری و تعمیر آن‌ها نیست. این درحالی است که طول عمر بالایی دارند و بدون کاهش قدرت جذب همچنان کارایی دارند. در نهایت این نوع مگنت‌ها دارای قفل مکانیکی هستند که این قفل مانع از رهاشدگی یکباره بار و وقوع حادثه ناگوار می‌شود. به طور کلی می‌توان به ویژگی‌های زیر اشاره کرد:

عملکرد مگنت صنعتی

وزن کم؛

قدرت بالا؛

ایمنی بالا؛

کاربرد آسان؛

سرعت بالا در انجام کار؛

برخورداری از مکانیزم ساده؛

عدم نیاز به نیرو بیرونی مانند برق و باتری؛

شیوه عملکرد مگنت صنعتی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم مگنت صنعتی مکانیزم ساده‌ای دارد و از این‌رو عملکرد مگنت صنعتی نیز ساده است. درواقع این مگنت بر پایه‌ی مکانیسم مغناطیسی عمل می‌کند. به این صورت که ابتدا به صورت 180 درجه می‌چرخد تا قطب‌های شمال و جنوب آن فعال شود. سپس میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. این میدان مغناطیسی ایجاد شده نیرویی تولید می‌کند که این نیرو توانایی جذب و جابه‌جایی اجسام با خاصیت مغناطیسی را دارد.

 در نهایت بعد از جابه‌جایی برای جداسازی قطعه فلزی از مگنت، باید اهرم آن را 180 درجه در جهت مخالف قطب‌ها چرخاند. در این حالت میدان مغناطیسی از بین می‌رود و قطعه فلزی از مگنت جدا می‌شود.

 تفاوت مهم مگنت جابه‌جاکننده با جرثقیل این است که جرثقیل برای جابه‌جایی اجسام نیاز به قلاب دارد ولی مگنت بدون نیاز به قلاب کار می‌کند.

مگنت‌های صنعتی با استفاده از خواص مغناطیسی خود، قادرند اجسام دیگری را جذب و نگه دارند. این مگنت‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که آنها را از سایر مواد مغناطیسی متمایز می‌کند. 

عملکرد مگنت‌ صنعتی بر اساس قوانین الکترومغناطیسی است. این مگنت‌ها در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، الکترونیک  پزشکی و … استفاده می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *