از شبکه‌‌های مغناطیسی در بسیاری از صنایع برای انجام عملیات جداسازی مغناطیسی محصول نهایی از ضایعات فلزی استفاده می‌شود. این شبکه‌ها از میله‌ها و مگنت‌های مغناطیسی ساخته می‌شوند. در ادامه به طور کامل به این سیستم مغناطیسی می‌پردازیم.

شبکه‌‌های مغناطیسی

شبکه‌‌های مغناطیسی چیست؟

صفحات یا شبکه‌های مغناطیسی که به پلیت مگنت نیز معروف هستند به عنوان جداکننده مغناطیسی به کار می‌روند. این شبکه‌ها، ناخالصی‌های فلزی را از مواد اصلی جدا می‌کنند. درواقع در شبکه‌های مغناطیسی میله و مگنت‌های مغناطیسی به کار می‌رود که قدرت آهنربایی بالایی دارند. 

در نتیجه به سادگی هر نوع آهن و قطعات فلزی را جذب می‌کنند و مانع از عبور آن‌ها می‌شوند. با این کار ضایعات فلزی وارد بخش‌های حساس دستگاه‌ها نمی‌شود و از آسیب احتمالی جلوگیری می‌شود. اصولا این شبکه‌ها در مسیر شوت‌ها، کانال‌ها و لوله‌های انتقال مواد نصب می‌شوند.

شیوه طراحی و ساخت شبکه‌های مغناطیسی

شبکه‌های مغناطیسی به وسیله‌ی میله‌های مغناطیسی و قطعات فلزی ساخته می‌شوند. به وسیله‌ی این قطعات، یک مدار مغناطیسی با قدرت بالا شکل می‌گیرد. همچنین برای ثابت ماندن این سیستم از فلز نازکی از جنس استنلس استیل استفاده می‌شود.

 به طور کلی در این سیستم میله‌های مغناطیسی از طریق مگنت‌های مغناطیسی به یکدیگر وصل می‌شوند و به این شکل یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. درنتیجه هر میله روی میله‌ی نزدیک خود اثر می‌گذارد و در نهایت فوران مغناطیسی ایجاد می‌شود. در نهایت هر نوع فلزی را به سادگی به دام خود می‌اندازد.

برای طراحی این صفحه‌ها از میله‌های گرد و مکعبی با بیش‌ترین شدت میدان مغناطیسی استفاده می‌شود. همچنین این شبکه‌ها در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که برای طراحی شبکه‌های مغناطیسی عواملی مانند رطوبت، میزان چسبندگی، حجم ناخالصی آهن، سایز مواد و … تاثیرگذار است.

انواع شبکه‌‌های مغناطیسی

اصولا صفحه‌های مغناطیسی با توجه به جنس مگنت به کار رفته در آن به دو دسته تقسیم می‌شوند.

شبکه‌های مغناطیسی نئودیمیمی

شبکه‌های مغناطیسی سرامیکی

• شبکه‌های مغناطیسی نئودیمیمی

یکی از بهترین و پرقدرت‌ترین شبکه‌های مغناطیسی، شبکه‌های نئودیمیمی هستند. این شبکه‌ها دارای میدان مغناطیسی بسیار پرقدرتی هستند. ضمن این‌که خروجی این شبکه‌ها از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است. البته که شبکه‌های نئودیمیمی قیمت بالایی دارند.

• شبکه‌های مغناطیسی سرامیکی

علاوه‌بر شبکه‌های نئودیمیومی، شبکه‌های سرامیکی نیز نوع دیگری از صفحه‌های مغناطیسی هستند. تفاوت این شبکه‌ها با صفحه‌های نئودیمیمی در قدرت میدان مغناطیسی و میزان جذب آن‌ها است.  هرچند که این صفحه ها نیز از قدرت جذب قابل قبولی برخوردارند ولی نسبت به نوع نئودیمیمی میزان جذب کم‌تری دارند. البته که قیمت این شبکه‌ها ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

شبکه‌‌های مغناطیسی در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

از صفحه‌های مغناطیسی در صنایع متعددی استفاده می‌شود. این صنایع شامل موارد زیر است.

شبکه‌‌های مغناطیسی

ویژگی‌های شبکه‌های مغناطیسی

از جمله ویژگی‌های صفحه‌های مغناطیسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قدرت جذب و جداسازی بالا؛

استفاده از مگنت‌هایی با قدرت مغناطیسی بالا؛

قابل استفاده در محیط‌های مرطوب بدون ایجاد خوردگی؛

صفحه‌های مغناطیسی به دو شکل لولا‌دار و بدون لولا هستند؛

وجود شبکه‌های مغناطیسی در ابعاد و اندازه‌های مختلف با توجه به نیاز صنایع.

همان‌طور که مطالعه کردید از صفحات مغناطیسی به عنوان جداکننده در انواع صنایع استفاده می‌شود. این شبکه‌های مغناطیسی با داشتن میدان مغناطیسی قوی انواع مایعات فلزی را جذب می‌کنند و مانع از عبور آن‌ها به داخل دستگاه‌ها و آسیب به آن‌ها می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *