بدون شک می‌دانید که مگنت‌های صنعتی از عناصر اصلی صنایع به شمار می‌روند. این مگنت‌ها با توجه به کاربردشان در اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این اشکال، میله‌ مغناطیسی است که با توجه به کاربرد و مزایای بسیاری که دارد از اهمیت خاصی برخوردارند. در این مطلب قصد داریم به این ابزار پرکاربرد بپردازیم.

میله مغناطیسی

میله‌ مغناطیسی چیست؟

به نوع خاصی از آهنرباهای صنعتی که شکل میله هستند، میله مغناطیسی، لوله مغناطیسی، سیلندر مغناطیسی و یا کاتریج  و مگنت مغناطیسی می‌گویند. این نوع از آهنرباها‌ی صنعتی میدان مغناطیسی قوی‌ای ایجاد می‌کنند و به همین دلیل در صنایع مختلف برای جداسازی آلودگی‌های فلزی به کار می‌روند. در واقع به کمک این میله‌ها و از طریق میدان مغناطیسی ایجاد شده، ذرات فلزی اضافی و خطرناک حذف می‌شوند.

کاربرد میله مگنت

با توجه به آن‌چه که اشاره کردیم میله مگنت‌ها با ایجاد میدان مغناطیسی قوی باعث ایجاد دام و تله برای آلودگی‌های فلزی می‌شوند. به همین دلیل از این ابزار در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین کاربردهای میله مگنت می‌پردازیم.

تصفیه آب

صنایع رنگ‌سازی

صنایع کاشی‌ و سرامیک‌سازی

داروسازی و صنایع مواد غذایی

ژنراتورها، توربین‌ها و...

و کاربردهای متنوع دیگر...

تصفیه آب

تبدیل آب سخت به آب نرم از طریق حذف ناخالصی‌ها در کارخانه‌جات تصفیه آب توسط میله مگنت‌ها انجام می‌گیرد.

داروسازی و صنایع مواد غذایی

از لوله‌های مغناطیسی در صنایع غذایی و داروسازی نیز استفاده می‌شود. در واقع برای جداسازی ذرات ریز فلزی در فرآیند تولید دارو و مواد غذایی از این لوله‌ مگنت‌ها استفاده می‌شود. این کار باعث افزایش کیفیت غذا و حذف آلاینده‌ها و افزایش سلامت محصول نهایی می‌شود.

صنایع رنگ‌سازی

برای جداسازی آلاینده‌های فلزی از رنگ‌دانه‌ها از لوله‌های مغناطیسی استفاده می‌شود.

ژنراتورها، توربین‌ها، موتور ماشین ظرفشویی، مخلوط‌کن، دریل

برای ایجاد فیلتر و عدم ورود فلزات ریزدانه به درون موتور و بخش‌های حساس دستگاه از میله مگنت استفاده می‌شود.

صنایع کاشی‌ و سرامیک‌سازی

جداسازی پودرآهن از پودر خاک نیز توسط میله مگنت‌ها انجام می‌گیرند.

شیوه ساخت میله مغناطیسی

همان‌طور که تا به این‌جا متوجه شده‌اید به دلیل قدرت مغناطیسی بالایی که لوله‌های مغناطیسی دارند از آن‌ها به عنوان جداکننده استفاده می‌شود. این میله‌ها با ترکیب آهن خام و مگنت مغناطیسی ساخته می‌شوند. ضمن این‌که دارای یک پوشش فلزی ضد زنگ نازک هستند تا از آن‌ها در محیط‌های مرطوب محافظت کند. این میله مگنت‌ها هم به شکل تکی و هم به شکل شبکه‌ای و با هدف ایجاد میدان مغناطیسی قوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آهن‌ربا موجود در این میله‌ها با توجه به کاربرد آن‌ها و میدان مغناطیسی مورد انتظار یکی از آهن‌رباهای نئودیمیم، فریت، کبالت و یا آلنیکو است. در نهایت نیز این میله‌ها به شکل تله و دام، استیر مغناطیسی، شبکه‌های دایره‌ای، مستطیلی و چرخان به کار می‌روند. 

مزایای میله مغناطیسی

با توجه به آن‌چه که تا بدین جا متوجه شده‌اید، میله‌ مگنت‌ها مزایای بسیاری دارند و بدون وجود آن‌ها چرخ صنایع کند می‌چرخد. درواقع کیفیت انواع محصولات و سلامت انسان بستگی زیادی یه این جداکننده‌ها دارد. در ادامه به چند مورد از اصلی‌ترین مزایای این میله‌ها اشاره می‌کنیم.

میله مغناطیسی

در نهایت باید گفت که میله‌های مغناطیسی به عنوان یکی از انواع جداکننده‌ها در صنایع مختلف کاربرد دارد. میله مگنت‌ها چه به شکل تکی استفاده شوند و چه به صورت شبکه‌ای با هدف حذف فلزات ریز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزار قابلیت این را دارد که در محیط‌های مختلف خشک و مرطوب استفاده شود. لازم به ذکر است که کهربا مغناطیس تولیدکننده انواع میله‌ مگنت است. در پایان از همراهی شما تا انتهای این مطلب بسیار سپاس‌گزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *