میز مگنت صنعتی یکی از ابزارهای صنعتی است که در مجموعه‌های صنعتی مختلف بسیار کاربرد دارد. این میزها دارای سطحی مغناطیسی هستند که به شما امکان می‌دهند قطعات فلزی را روی آن‌ها قرار داده و به راحتی با آنها کار کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد این میزها صحبت کنیم و به کاربردهای آن‌ها در صنعت اشاره کنیم.

میز مگنت

میز مگنت چیست؟

یکی از ابزراهای مهم صنعتی میز مگنت است. درواقع این میز‌های صنعتی نوعی صفحه‌ی مغناطیسی هستند که دارای نیروی مغناطیسی هستند و همین عامل باعث جذب قطعات فلزی می‌شود. از این‌رو این قطعات در کارگاه‌های صنعتی وظیفه‌ی نگهداری قطعات فلزی را بر عهده دارند. به طور کلی مهم‌ترین ویژگی و تفاوت این صفحه‌ها با صفحه‌های دیگر خاصیت مغناطیسی آن‌ها است. در نتیجه به موادی مانند فولاد، چدن و آهن واکنش نشان می‌دهند و آن‌ها را جذب خود می‌کنند.

مزایای میز مگنت

مهم‌ترین مزایای میزهای مغناطیسی شامل موارد زیر است:

افزایش سرعت تولید؛

جلوگیری از خسارات جانی و مالی؛

جلوگیری از آسیب فیزیکی به قطعات فلزی؛

حفظ و مراقبت از از ابزارهایی با خاصیت مغناطیسی؛

انواع میز‌های مگنتی

صفحات مغناطیسی و یا همان میزهای آهنربایی دارای سه نوع پرکاربرد هستند که با توجه به نوع کار از هریک از آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

میز مگنت

برقی

این نوع از میزهای مغناطیسی بر خلاف نوع دستی از جریان برق برای دریافت میدان مغناطیسی لازم استفاده می‌کنند. در واقع در این نوع میز مگنت مغناطیسی، امکان قطع و وصل نیروهای مغناطیسی با جریان برق محقق می‌شود. پس تنها با فشار یک کلید، نیروی مغناطیسی فعال و یا غیرفعال می‌شود. این ویژگی بی‌نظیر، به شما امکان می‌دهد تا به طور سریع و آسان بین کارهای مختلف جابه‌جا شوید.

 در این حالت  نیازی به استفاده از نیروی مکانیکی برای تغییر مکان اهرم ندارید. همین امر باعث افزایش سرعت و سهولت کارها می‌شود. با استفاده از این میز، می‌توانید به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای، وسایل سنگین در زمان کمتری جابه‌جا کنید. 

از جمله محدودیت‌های این صفحات مغناطیسی باید به افزایش هزینه برق، افزایش دما تجهیزات داخل دستگاه و افزایش استهلاک دستگاه اشاره کرد.

الکتروپرمنت

به دلیل محدودیت‌هایی که میز مغناطیسی دستی دارد امکان استفاده از آن‌ها در برخی صنایع وجود ندارد. از طرف دیگر صفحه‌های برقی نیز کارایی لازم را برای برخی صنایع ندارند و هزینه بالایی دارند. به همین دلیل نوع دیگری از میز مگنت‌ها طراحی و تولید شد. این صفحه‌ها به صفحه‌های مغناطیسی الکتروپرمنت معروف هستند. مهم‌ترین ویژگی این صفحه‌ها استفاده از جریان برق به طور لحظه‌ای و حین کار است.

 همین امر باعث کاهش هزینه‌های برق می‌شود. علاوه‌بر این قدرت جذب آهنرباهای این دستگاه بالا است و برای کارهایی با سرعت بالا بسیار مناسب هستند. در نهایت این نوع از صفحه مغناطیسی دارای سرعت بالا، هزینه کم و به صرفه، استهلاک پایین است. همچنین به دلیل این‌که جریان برق به طور مدام وصل نیست، دمای تجهیزات داخل دستگاه پایین است. 

♦ کهربا مغناطیس تولید کننده انواع میز مگنت ♦

میز مگنت دستی

در این نوع از میزهای مغناطیسی آن‌چه که خیلی اهمیت دارد آهنرباهایی است که در داخل آن وجود دارد. به طور کلی عملکرد این میز به این آهنرباها وابسته است. در واقع این صفحه تحت‌تأثیر اهرم خاصی است که نیروی مغناطیسی تولید می‌کند. به این معنی‌که  وقتی از اهرم دستگاه استفاده می‌کنید، مکان مگنت‌های داخلی و در نتیجه مسیر شار مغناطیسی تغییر می‌کند. 

وقتی اهرم در حالت مگنت یا آهنربایی قرار می گیرد، جریان مغناطیسی از داخل قطعه عبور می‌کند و نیروی مغناطیسی به آن وارد می‌کند. در این حالت مواد مغناطیسی جذب آن می‌شوند.  اما وقتی اهرم در حالت دمگنت یا غیرآهنربایی قرار گیرد، جریان مغناطیسی در داخل دستگاه به شکل گردشی تغییر می‌کند. در چنین حالتی تقریباً نیروی مغناطیسی وارد شده بر قطعه مورد نظر صفر می‌شود و قطعه رها می‌شود.

استفاده از نیروی مکانیکی برای جا‌به‌جایی اهرم و تغییر خاصیت دستگاه برای جذب یا دفع قطعات، احتمال آسیب‌دیدگی دستگاه را بالا می‌برد. بنابراین، باید مراقب باشید و دستگاه را به صورت منظم سرویس کنید تا در حین کار مشکلی ایجاد نشود.

 مهمترین عواملی که کیفیت این نوع صفحات مغناطیسی را نشان می‌دهند، کیفیت آهنرباهای استفاده شده و کیفیت مکانیزم اهرم آن‌ها است. یکی از مزایای این نوع صفحات مغناطیسی، قیمت مناسب آن‌ها است. به همین دلیل، در بسیاری از صنایع و کارگاه ها از آن‌ها استفاده می‌شود.

کاربردهای میز آهنربایی صنعتی

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این نوع از صفحه‌های مغناطیسی دارای کاربردهای فراوانی هستند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای میز‌های مگنتی می‌پردازیم.

میز مگنت

در نهایت، میز مگنت صنعتی یکی از ابزارهای مهمی است که در مجموعه‌های صنعتی بسیار کاربرد دارد. با استفاده از این میزها، امکان نگهداری و جابه‌جایی درست و اصولی قطعات فلزی فراهم می‌شود. ضمن این‌که از بروز حوادث غیرمترقبه نیز جلوگیری می‌شود. 

این ابزارها در کارگاه‌های مکانیکی، صنایع فلزی، صنعت خودروسازی و ساختمان‌سازی کاربرد دارند. به طور کلی، میز مگنت صنعتی یکی از ابزارهای ضروری در صنعت است که باعث بهبود کارایی افزایش سرعت می‌شود.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *